در این کارگاه دانشجویان با نحوه عملکرد بخشهای اصلی یک خودرو آشنا میشوند. دستگاهها و فعالیتهای قابل انجام در این کارگاه به شرح زیر میباشد:
1. موتور و گیربکس برش خورده پراید:
مشاهده نحوه عملکرد و حرکت پیستون های موتور احتراق داخلی و نحوه قرار گیری چرخ دنده های گیربکس در زمان تعویض دنده.
2. موتور دریایی دو زمانه:
موتورهای دو زمانه ممکن است دارای یک یا چند پیستون باشند. به طوری که هر پیستون در درون یک سیلندر است و بسته به نوع احتراق این موتورها به انواع موتورهای احتراق خارجی (موتور بخار و استرلینگ) و احتراق داخلی (موتور دیزل) دسته بندی میشوند.
3. موتور پیکان دیفرانسیل محور عقب:
مشاهده موتور دستگاه و سیستم چرخ ها، پلوس ها
4. سیستم سوخت رسانی:
نمایش شماتیک مدار الکترونیکی سیستم سوخت رسانی انژکتوری سیستم سوخت رسانی انژکتوری از روشهای سوخت رسانی به موتورهای احتراق داخلی به روش تزریق سوخت است که در این سیستم سوخت توسط یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لولههای سوخت رسانی و ریل سوخت وارد میشود و از طریق انژکتورها که در واقع نوعی شیر محسوب میشوند به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندر بصورت پودر شده پاشیده میشود و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی بدست میآید.
5. سیستم تعلیق:
آشنایی با نحوه قرار گرفتن کمک فنر ها و نحوه کارکرد سیستم تعلیق وفنربندی خودرو.
6. سیستم برق خودرو:
مشاهده سیستم برق خودرو شامل چراغ های جلو و عقب خودرو. در این قسمت همچنین چراغهای روشنایی و علایم و برف پاکنها و بخاری و دیگر وسایل الکتریکی نصب شدهاست.
7. سیستم انتقال قدرت:
این مجموعه وظیفه دارد قدرت تولیدی موتور را به چرخها انتقال دهد که شامل جعبه دنده یا مبدل گشتاور و سرعت، و کلاچ میباشد.
8. بررسی و مشاهدهی سایر اجزای خودرو به عنوان مثال:
رادیاتور(مربوط به سیستم خنک کننده) واترپمپ-ترموستات-استپ موتور و ...
© دانشگاه خلیج فارس