در این آزمایشگاه دانشجویان با نحوه عملکرد موتورهای حرارتی به شرح زیر آشنا میشوند:
1. موتور استرلینگ: موتور استرلینگ بر اساس سیکل ایده آل استرلینگ طراحی شده است اگرچه در واقعیت موتور ساخته شده انحرافات زیادی از این سیکل ایده آل دارد. انواع مختلفی از این موتور تا کنون ساخته شده که اصلی ترین تفاوت بین آنها نحوه بازیابی حرارت بین دو فرایند گرماگیری و گرما دهی حجم-ثابت میباشد.
2. موتور بنزینی:این موتور از نوع موتورهای احتراق داخلی میباشد. در این آزمایش هدف اصلی در واقع به دست آوردن منحنیهای مشخصه موتور بر حسب تغییرات گشتاور میباشد.
3. موتور دیزل: این موتور از نوع موتورهای احتراق داخلی میباشد که در نحوه انجام فرایند احتراق با موتور بنزینی تفاوت دارد. در این آزمایش هدف اصلی در واقع به دست آوردن منحنیهای مشخصه موتور بر حسب تغییرات گشتاور میباشد.
4. توربین گاز: معمولا در جاهايي كه نياز به توان بالا، وزن كم و راه اندازي سريع مي باشد از توربين هاي گازي استفاده مي شود. دستگاه توربین گاز موجود در این آزمایشگاه از نوع ET 792بوده که به واسطه دوشفته بودن در دو حالت تولید برق و پیشرانش میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.